Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

«Ευνουχίστηκαν» τα αγάλματα του Μπερλουσκόνι



Η απόφαση του Σίλβιο Μπερλουσκόνι να προσθέσει τα μέλη που έλειπαν σε δύο μαρμάρινα αγάλματα των ρωμαϊκών χρόνων είχε προκαλέσει σάλο στην Ιταλία. Τώρα, υπό την επίβλεψη των επιστημόνων του Εθνικού Ρωμαϊκού Μουσείου, τα αγάλματα απέκτησαν την αρχική τους μορφή.
Την επίσημη πρωθυπουργική κατοικία της Ιταλίας, όταν ένοικος ήταν ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι, στόλιζαν δύο ρωμαϊκά αγάλματα, που χρονολογούνται από το 175 π.Χ. και είχαν ανακαλυφθεί το 1918 στον αρχαιολογικό χώρο της Όστια, κοντά στη Ρώμη.
Ο «Καβαλιέρε» το 2012 αποφάσισε να προσθέσει στα αγάλματα τα μέλη που είχαν χάσει στην πάροδο του χρόνου. Επρόκειτο για ένα άγαλμα σε φυσικό μέγεθος του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου να αναπαριστά τον θεό Άρη και της συζύγου του Φαύστας ως θεά Αφροδίτη.
Στο μεν Μάρκο Αυρήλιο ο Μπερλουσκόνι πρόσθεσε ένα νέο πέος, ένα χέρι, ασπίδα και θηκάρι για το ξίφος του, ενώ στη Φαύστα αποκατέστησε τα χαμένα της χέρια.
Οι πρωθυπουργικές παρεμβάσεις κόστισαν 70.000 ευρώ.
«Πρόκειται για μια αισθητική εγχείριση που έγινε για τα προσωπικά καπρίτσια του πρωθυπουργού», είχε σχολιάσει τότε η πολιτικός του αντιπολιτευόμενου Δημοκρατικού κόμματος Μανουέλα Γκιζόνι, εν μέσω γενικής κατακραυγής για το «extreme makeover» των αγαλμάτων.
Μετά την αποχώρηση του Μπερλουσκόνι από το πρωθυπουργικό μέγαρο το 2012, τα αγάλματα επεστράφησαν στο μουσείο, όπου ανήκαν. Τώρα, επανήλθαν και στην αρχική τους μορφή, καθώς αφαιρέθηκαν τα πρόσθετα «αξεσουάρ» που είχε παραγγείλει ο πρώην πρωθυπουργός. Η ιστορικός του μουσείου Τζιοβάνα Μπαντίντι έκανε λόγο για αποκατάσταση της Ιστορίας, ενώ τόνισε ότι οι παρεμβάσεις του Μπερλουσκόνι ήταν ασύμβατες με τις επιστημονικές αρχές που πρεσβεύει τόσο η ίδια όσο και το μουσείο.
Πάντως, αυτές δεν ήταν οι μόνες παρεμβάσεις του Μπερλουσκόνι πάνω σε έργα τέχνης. Τον Αύγουστο του 2008 ζήτησε να «ντυθεί» μια γυμνόστηθη μορφή σε πίνακα του Τζιανμπατίστα Τιέπολο. Το πρόβλημα ήταν πως ο πίνακας ήταν ορατός στις τηλεοπτικές κάμερες, κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων Τύπου. Μάλιστα, η θηλή της «γυμνής Αλήθειας», την οποία αναπαριστά ο πίνακας, εμφανιζόταν στο τηλεοπτικό κάδρο, πίσω από το κεφάλι του πρωθυπουργού.
«Αυτό το στήθος, η θηλή... καταλήγει μέσα στα πλάνα που παίρνουν οι τηλεοπτικές κάμερες», ήταν η δικαιολογία του εκπροσώπου του Μπερλουσκόνι.
Στον πίνακα του 18ου αιώνα προστέθηκε ένα ριχτό ρούχο, που κάλυψε τη «γύμνια» της Αλήθειας, για χάρη της εικόνας του «Καβαλιέρε»...