Κυριακή, 21 Απριλίου 2013

συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου στον "Εγκυρο Ανταποκριτή"

Συνέντευξη για την ιστορία, την πορεία και το έργο της τοπικής μας Εκκλησίας, έδωσε στον εκδότη της εφημερίδος «Έγκυρος Ανταποκριτής» κο. Στυλιανό Μανουσάκη, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Πειραιώς και Σαλαμίνος κ. Γερόντιος. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο φύλλο12 της 16ης Απριλίου 2013.
 ΕΡ: Σεβασμιώτατε, σας ευχαριστώ για την επικοινωνία και για την επικοινωνία μας σήμερα.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Εγώ σας ευχαριστώ αγαπητέ κύριε Μανουσάκη διότι μας δίνετε την ευκαιρία να απευθυνθούμε στον πειραϊκό λαό και να τον ενημερώσουμε για το έργο που επιτελεί στην πόλη μας η Ιερά Μητρόπολις Πειραιώς και Σαλαμίνος του Πατρίου Εορτολογίου.

ΕΡ: Ξεκινώντας Σεβασμιώτατε θα ήθελα να μας «συστήσετε» την Ιερά Μητρόπολη.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Πολύ ευχαρίστως. Η Ιερά Μητρόπολις Πειραιώς και Σαλαμίνος ιδρύθηκε δια Συνοδικής Αποφάσεως το 1972. Πέρυσι μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να εορτάσουμε τα σαράντα χρόνια από της ιδρύσεως της. Πρώτος Μητροπολίτης ήταν ο από Σαλαμίνος Γερόντιος Α΄, ο Μαριόλης.
Ο Προκάτοχος και πνευματικός μου πατέρας, το όνομα του οποίου φέρω, υπήρξε μια από τις σημαντικότερες μορφές του Ιερού μας αγώνα. Ένας κληρικός με βαθιά αίσθηση του καθήκοντος, αγωνιστής και ομολογητής που φυλακίσθηκε και διώχθηκε για την πίστη του.
Η τοπική μας Εκκλησία έχει στην πνευματική της δικαιοδοσία τις περιοχές των Δήμων Πειραιώς, Σαλαμίνος, Δραπετσώνος, Νικαίας, Κερατσινίου, Περάματος, Αγίας Βαρβάρας και τις νήσους του Αργοσαρωνικού.
Σήμερα υπηρετούν δεκαέξι κληρικοί ενώ υπάρχουν περίπου τριάντα ενοριακοί ναοί, Μονές και παρεκκλήσια.

ΕΡ: Αυτή τη στιγμή δηλαδή  εσείς είστε ο μοναδικός Μητροπολίτης των Παλιοημερολογιτών στον Πειραιά;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Τώρα αγγίζετε ένα ιδιαίτερα καυτό ζήτημα το οποίο ομολογώ ότι μας «πονάει».
ΕΡ: Δηλαδή;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Όχι μόνο στον Πειραιά αλλά σε διάφορες περιοχές της χώρας, εμφανίζονται κατά καιρούς διάφοροι απίστευτοι τύποι οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι διάφορα νομικά κενά που υπάρχουν αλλά και την αγάπη του Έλληνα στο τιμημένο ράσο, δηλώνουν «Παλαιοημερολογίτες» ενώ στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι εξ αυτών, είναι διωγμένοι και καθηρημένοι από την κρατική εκκλησία, ή ακόμη και από την δική μας Εκκλησία, η οποία στο σκέλος αυτό – όπως και σε πολλά άλλα- δεν έχει καμία προστασία από την Πολιτεία.
ΕΡ: Στον Πειραιά υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Κατά καιρούς έχουν υπάρξει διάφορα κρούσματα και στον Πειραιά αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στην Σαλαμίνα.
ΕΡ: Γιατί εκεί;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Διότι στο νησί υπάρχουν πολλοί ιδιωτικοί Ναοί. Οι περισσότεροι από αυτούς που δηλώνουν, «ιερείς», «μητροπολίτες», «αρχιεπίσκοποι» κ.τ.λ. συνήθως έχουν σαν έδρα έναν μικρό Ναΐσκο. Αυτοί οι Ναοί ανήκουν είτε σε ιδιώτες είτε σε Συλλόγους.
Πάνε λοιπόν οι ιδιοκτήτες στην κρατική Εκκλησία και ζητούν Ιερέα. Εκείνοι συνήθως δεν τους εξυπηρετούν. Μετά έρχονται σε εμάς. Εμείς δεν είναι δυνατόν να στέλνουμε Κληρικό σε όποιον το ζητάει, χωρίς καν να ανήκει στην Εκκλησία μας, επειδή εκείνος θέλει να λειτουργεί η ιδιωτική εκκλησία του.
Τότε έρχονται όλοι αυτοί οι «αδέσποτοι» όπως τους  λέω εγώ, που ως περιφερόμενοι θίασοι ψάχνουν «θέατρα» για να ανεβάσουν τις «παραστάσεις» τους. Ράσα φοράνε, να ψάλλουν ξέρουν, ο κόσμος βλέπει ράσο και δεν φαντάζεται τι μπορεί να κρύβεται από πίσω, και όλοι κάνουν τη δουλειά τους.
Οι ιδιοκτήτες έχουν το Ναό και φυσικά το παγκάρι ανοιχτά, οι ψευτο-Παλαιοημερολογίτες μια Εκκλησία για να τη δηλώνουν ως έδρα και όλοι είναι ευχαριστημένοι.
Πριν μερικά χρόνια στην Σαλαμίνα, συνέλαβαν έμπορο ναρκωτικών παρακαλώ, ο οποίος κυκλοφορούσε δηλώνοντας Παλαιοημερολογίτης κληρικός. Ένα διάστημα  πάλι, κυκλοφορούσε στο νησί ένας νεαρός, που δήλωνε «επίσκοπος» της Εκκλησίας μας.
Αυτός μάλιστα ήταν γνωστός στην κοινή γνώμη γιατί είχε και τηλεοπτικές εμφανίσεις. Πότε παρουσιαζόταν στα κανάλια ως κληρικός της κρατικής Εκκλησίας, πότε ως μοντέλο και τραγουδιστής και πάει λέγοντας.
Για να μην σας πω για διάφορους χειρότερους «τσαρλατάνους» που «ξεματιάζουν», «λύνουν μάγια» και διάφορα τέτοια.
ΕΡ: Και το Κράτος τι κάνει;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Τίποτα! Οι περισσότεροι κρατικοί λειτουργοί δεν ασχολούνται. Άλλοι έχουν παντελή άγνοια, άλλοι κάνουν πως δεν βλέπουν και άλλοι αφήνουν επίτηδες αυτές τις περιπτώσεις να υπάρχουν ώστε να λένε μετά «είδατε οι Παλαιοημερολογίτες; Είναι απατεώνες».
Ακόμη κι εσείς αν αύριο το πρωί φορέσετε ένα ράσο και ένα εγκόλπιο και πείτε είμαι ο «Μητροπολιτης Ζουαζιλάδης και Πάσης Ανταρκτικής» των Παλαιοημερολογιτών, δεν θα σας πειράξει κανείς!
Αν όμως πείτε «είμαι ο Μητροπολίτης Πειραιώς της Εκκλησίας της Ελλάδος» τότε την ίδια στιγμή θα έχετε συλληφθεί για αντιποίηση αρχής.
Δεν είναι όμως έτσι! Η Εκκλησία των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών στην περιοχή μας, έχει Κανονικό Μητροπολίτη, έχει διεύθυνση, έχει Ναούς και Μονές, έχει Κληρικούς έχει μια δομή εν πάσι περιπτώσει. Και πάνω απ όλα υπάρχει Αποστολική Διαδοχή. Αυτό είναι το σημαντικότερο όλων.
Για να μην μακρηγορώ επί του θέματος αυτού θα σας πω απλά πως όλοι αυτοί αφήνονται να κυκλοφορούν ελεύθεροι ώστε να διασύρεται  η Εκκλησία μας.
ΕΡ: Με την Μητρόπολη Πειραιά ποια είναι η σχέση σας;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Δεν έχουμε και δεν θα μπορούσαμε να έχουμε καμία σχέση ούτε με την Μητρόπολη Πειραιώς της κρατικής Εκκλησίας, ούτε με καμία άλλη αντίστοιχη αρχή. Εκείνοι για εμάς είναι οι συνεχιστές του Χρυσόστομου Παπαδόπουλου, που δια της παρανόμου και αντικανονικής ημερολογιακής μεταρρυθμίσεως δίχασαν τον λαό του Θεού και πλήγωσαν το Σώμα της Εκκλησίας.
ΕΡ: Μπορείτε να γίνετε πιο σαφής;
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Το 1924 επί Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου –φαίνεται το έχει η μοίρα μας να κάνουν οι Παπαδόπουλοι πραξικοπήματα-  η Εκκλησία, εν μια νυκτί και ενώ όλοι είχαν συμφωνήσει πως δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο, ακολούθησε το νέο δήθεν διορθωμένο ημερολόγιο για λόγους τάξεως και καλύτερων υπολογισμών.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να διχαστεί Κλήρος και λαός και να υπάρξει αυτό που λέμε σήμερα, Παλαιοημερολογίτες και Νεοημερολογίτες.
Φυσικά, όλο αυτό δεν έγινε για να μην υπάρχουν προβλήματα στο ημερολόγιο και στις σχέσεις της χώρας μας με το εξωτερικό, αλλά για να έρθει η Ορθόδοξη Εκκλησία ένα βήμα πιο κοντά στον Πάπα.  Ήταν μια προδοσία.  Πως είναι δυνατόν μια ολόκληρη Ρωσία να μπορεί να ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο και να μην έχει πρόβλημα και η μικρή Ελλάδα μας να έχει;
Οι δικαιολογίες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ένα φιάσκο. Και αυτό αποδείχθηκε από τα γεγονότα αφού κανείς δεν πείσθηκε από τα επιχειρήματα. Το νέο ημερολόγιο επιβλήθηκε στους Έλληνες δια της βίας. Και αυτό δεν το λέω εγώ αλλά όλες οι εφημερίδες της εποχής οι οποίες είναι αψευδέστατος μάρτυρας των γεγονότων της εποχής.
Όσοι κληρικοί δεν ακολούθησαν εκβιάσθηκαν αγρίως. Όσοι δεν υπέκυψαν, αποσχηματίστηκαν, φυλακίστηκαν ακόμη και εξορίσθηκαν.
Αυτά δεν τα ξέρει όμως ο κόσμος. Διότι κανείς δεν του λέει πως αστυνομικές δυνάμεις έσπαγαν τους επιταφίους των παλαιοημερολογιτών και συνελλάμβαναν τους κληρικούς τους. Κανείς δεν λέει πως για να λειτουργηθούν οι Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, αναγκαζόντουσαν να συγκεντρώνονται νύχτα σε σπίτια όπου οι κληρικοί πήγαιναν κυνηγημένοι εν κρυπτώ για να τελέσουν τη Θεία Λειτουργία.
Λένε ορισμένοι πως οι Εκκλησίες των παλαιοημερολογιτών είναι μικρές και δεν μοιάζουν με τις υπόλοιπες. Δεν γνωρίζουν όμως ότι μέχρι πρόσφατα οι Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος, είχαν δικαίωμα είτε να καταπατούν είτε ακόμη και να στέλνουν μπολντόζες να κατεδαφίζουν τους Ναούς μας.
Δεν γνωρίζουν πως οι περισσότεροι Ναοί μας, χτίστηκαν νύχτα ως δήθεν «ευκτήριοι οίκοι» διαφόρων Σωματείων γιατί κανείς δεν μας επέτρεπε να κατασκευάσουμε Ναούς. Ο Καθεδρικός Ναός της Μητροπόλεως μας, Η Κοίμησις της Θεοτόκου στα Ταμπούρια, ήταν αρχικά ένα δωμάτιο στο σπίτι μιας ευσεβούς οικογένειας που το παραχωρούσε για να τελείται η Θεία Λειτουργία. Τα τελευταία χρόνια καταφέραμε να κάνουμε τις απαραίτητες εργασίες που χρειάζονταν για να γίνει ένας πραγματικός Ναός.
Γιατί νομίζετε λοιπόν ότι οι Ναοί μας έχουν αυτές τις ιδιορρυθμίες; Επειδή δεν έχουμε γούστο ή επειδή δεν ξέρουμε να φτιάχνουμε Ναούς;
Οι μικροί και ταπεινοί Ναοί μας είναι ζωντανοί μάρτυρες της καταπίεσης, των διωγμών και της κατάφορης καταπάτησης κάθε δικαιώματος στην ελεύθερη εξάσκηση των θρησκευτικών μας δικαιωμάτων τα τελευταία 100 χρόνια.
Όλες αυτές οι άθλιες ενέργειες είχαν ως «πηγή» την κρατική Εκκλησία, που με κάθε τρόπο προσπάθησε να μας εξαφανίσει κυριολεκτικά! Πως λοιπόν είναι δυνατόν να έχουμε σχέσεις και επικοινωνία;

ΕΡ: Ναι αλλα ο Μητροπολίτης Σεραφείμ, μιλά όπως κι εσείς κατά του Πάπα.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Δεν θα ήθελα να μιλήσω προσωπικά για τον κ. Σεραφείμ. Επειδή όμως δεν θέλω να θεωρηθεί πως δεν υπάρχουν επιχειρήματα θα σας πως τα εξής. Ο κ. Σεραφείμ, χειροτονήθηκε Επίσκοπος από τον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Τοποθετήθηκε βοηθός Επίσκοπος του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας όταν εκείνος ήταν συμπρόεδρος στον δήθεν «θεολογικό διάλογο» μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Πως λοιπόν είναι δυνατόν κάποιος να είναι Αντι-Οικουμενιστής και να δέχεται να υπηρετήσει σε αυτά τα κέντρα; Μην ξεχνάτε πως ουδέποτε ο κ. Σεραφείμ είχε μιλήσει κατά του Πάπα, κατά του Οικουμενισμού και κατά της παγκόσμιας θρησκείας.
Τι έγινε και ξαφνικά άλλαξε στάση; Δεν είχε ακούσει τότε για τον Οικουμενισμό;
Αλλά και τώρα που μιλάει για τον Οικουμενισμό, δεν κάνει καμία αναφορά στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, στον εκφραστή του δηλαδή, τον κατεξοχήν εκφραστή.
Δηλαδή για να καταλάβω, η λογική ποια είναι; Ότι  ναι μεν είμαστε Αντι-Οικουμενιστές αλλά για τον αρχηγό του Οικουμενισμού δεν λέμε λέξη; Ότι συλλειτουργούμε μαζί του και όλα «μέλι – γάλα»;
Δεν γίνεται να είμαστε και με τον αστυφύλακα και με τον χωροφύλακα. Νομίζω όμως πως ήδη οι σοβαρές αντιοικουμενιστικές κινήσεις στον χώρο της Εκκλησίας της Ελλάδος έχουν αντιληφθεί ότι κάτι δεν παει καλά με την απόσταση λόγων και έργων του κ. Σεραφείμ και απ’ ότι διαβάζω υπάρχει σοβαρή αμφισβήτηση.
Ξέρετε κυριε Μανουσάκη ο Αντιοικουμενισμός δεν είναι μόδα! Αυτή τη στιγμή στο Άγιον Όρος δεκάδες μοναχοί της Μονής Εσφιγμένου, διώκονται και έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με εισαγγελείς, δικαστήρια και αστυνομικές δυνάμεις επειδή πράγματι είναι Αντιοικουμενιστές. Επειδή ξέρουν που πιστεύουν και επειδή είναι έτοιμοι ακόμη και να πεθάνουν για την πίστη τους.
Τα λόγια ήταν ανέκαθεν δωρεάν. Οι πράξεις είναι που κοστίζουν.

ΕΡ: Νομίζω πως είστε αρκετά σκληρός στις θέσεις σας.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Δεν είμαι καθόλου σκληρός. Αυτή είναι η αλήθεια.  Εν τέλει ας μας πει ο κ. Σεραφείμ τι απτό και ουσιαστικό έχει κάνει στον Αντι-οικουμενιστικό αγώνα εκτός από βαρύγδουπες ανακοινώσεις!
Τι έχει στερηθεί για την πίστη του; Τι έχει ρισκάρει; Τι έχει χάσει;
Η αντι-οικουμενιστική ρητορική αυτού του είδους, μου θυμίζει κάποιους συναδέλφους σας δημοσιογράφους, που ενώ αμείβονται με δεκάδες χιλιάδες ευρώ μηνιαίως, ζώντας πλουσιοπάροχα, «θρηνούν» στα τηλεοπτικά παράθυρα για τους ανέργους. Δώσε κύριε τα μισά από αυτά που λαμβάνεις για να βοηθήσεις κάποιους να μην τρώνε από τα σκουπίδια. Το κάνουν; Όχι βέβαια.

Κάτι αντίστοιχο γίνεται και εδώ. Ο πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομος Καβουρίδης, ο ηγέτης του Ιερού μας Αγώνα, ξέρετε δεν ήταν καποιος τυχαίος Ιεράρχης. Ήταν ένα πρόσωπο με διεθνές κύρος και πανορθόδοξη αναγνώριση. Όταν λοιπόν είδε τις τραγικές συνέπειες που είχε στο σώμα της Εκκλησίας η ημερολογιακή μεταρρύθμιση, δεν εξέδωσε Δελτίο Τύπου, αλλά βγήκε στον αγώνα σημαιοφόρος, μπροστάρης. Στερήθηκε προνόμια, διώχθηκε, εξορίστηκε. Αυτή είναι η διαφορά της θεωρίας από την πράξη.
ΕΡ: Σήμερα όμως φαντάζομαι δεν είναι το ίδιο. Εσείς ζείτε ελεύθερα δεν διώκεσθε.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Η αλήθεια είναι πως τα πράγματα είναι καλύτερα στις μέρες μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως οι διώξεις έχουν παύσει. Το ότι η Πολιτεία δεν νομοθετεί και δεν μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε όλους αυτούς που χρησιμοποιούν το όνομα της Εκκλησίας μας για να εκμεταλλευτούν την πίστη των ανθρώπων, είναι μια μορφή δίωξης.
Υπάρχουν πολλοί βουλευτές, υπουργοί, δήμαρχοι, περιφερειάρχες και κάθε λογής δημόσιοι λειτουργοί και αιρετοί άρχοντες που μας αρνούνται δικαιώματα που σε όλους θεωρούνται δεδομένα για  να μην  «λυπήσουν» τον κρατικό Μητροπολίτη.
Υπάρχουν δεκάδες άλυτα θέματα και τουλάχιστον στην πόλη μας όσο περνά από το χέρι μου και με βοηθά ο Θεός, δεν θα τα αφήσω έτσι.
ΕΡ: Σεβασμιώτατε κλείνοντας θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια για το φιλανθρωπικό έργο που επιτελείτε.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Αυτό κι αν είναι τεράστιο κεφάλαιο. Χρόνια τώρα με τις όποιες λιγοστές δυνάμεις είχαμε προσπαθούσαμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν. Σημειώνω πως η Εκκλησία μας δεν εισπράττει ούτε ένα λεπτό του ευρώ από το κράτος και φυσικά όπως είναι γνωστό κανείς κληρικός της, δεν μισθοδοτείται από το δημόσιο. Αντίθετα σε πολλά θέματα που η Εκκλησία της Ελλάδος έχει φοροαπαλλαγές εμείς πληρώνουμε κανονικά.
Παρά ταύτα έχουμε καταφέρει και με την φροντίδα τόσο των Κληρικών μας όσο και των κυριών που απαρτίζουν τα ενοριακά φιλόπτωχα ταμεία, να βοηθούμε όσους περισσότερους συνανθρώπους μας μπορούμε.
Τα χρήματα που διαχειριζόμαστε είναι χρήματα που εμπιστεύονται σε εμάς απλοί άνθρωποι του μόχθου. Είναι το υστέρημα τους το οποίο εμείς προσπαθούμε με κάθε τρόπο να πολλαπλασιάσουμε ώστε να βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας.
Σε κεντρικό επίπεδο, η Φιλόπτωχος Αδελφότης της Ι. Μητροπόλεως κάνει ότι είναι δυνατόν. Πρόσφατα μοιράσαμε σε συμπολίτες μας έναν τόνο ψάρια. Σε όλη τη Μητρόπολη μοιράστηκαν πάνω από 1.000 δέματα με τρόφιμα.
Μόνο τα Χριστούγεννα στον Καθεδρικό Ναό μοιράστηκαν 400 δέματα μαζί με κρέας. Κάτι αντίστοιχο θέλουμε να κάνουμε και το Πάσχα. Ελπίζουμε ότι θα υπάρξουν προσφορές και εθελοντές για να μας βοηθήσουν. Όσο για τους ανθρώπους που βοηθούμε, δεν υπάρχει καμία διάκριση ούτε σε χρώμα, ούστε σε φυλή ούτε σε θρησκεία.

Σεβασμιώτατε σας ευχαριστω για τον χρόνο σας
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΙΟΣ: Εγω σας Ευχαριστώ. Ο Θεός μαζί σας